Despre noi Regulament intern

Roma Education Fund

Roma Education Fund

Ultimele noutăți

Modificări şi completări a unor acte legislative, în vederea promovării serviciului mediatorilor com

16/08/2012 12:13

 

La data de 13 August 2012 pe site-ul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale a fost publicat proiectul Hotărârii Guvernului „Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative”, elaborat în corespundere cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.56 din 31 ianuarie 2012 „Cu privire la modificarea Planului de acţiuni privind susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pentru anii 2011-2015, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.494 din 8 iulie 2011”, în vederea promovării serviciului mediatorilor comunitari pentru comunitățile de romi.

Întru crearea cadrului normativ şi instituţional pentru instituirea serviciului de mediator comunitar, potrivit hotărîrii vizate se prevede ca, pînă la finele anului 2012, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, în comun cu Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei (responsabil de promovarea serviciului mediatorilor comunitari pentru comunitățile de romi) să modifice legislaţia în vigoare în vederea instituirii la nivel naţional a funcţiei de mediator comunitar.

Conform Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, se propune modificarea a patru legi din domeniul social, privind asistența socială, educația, ocrotirea sănătății, în care se propune includerea noțiunilor și a normelor privind activitatea mediatorului comunitar în fiecare domeniu.

Conform estimărilor preliminare, pentru întreținerea unui mediator comunitar de către Stat vor fi necesare circa 31 mii lei pe an. Începînd cu anul 2013, Statul va prelua angajarea mediatorilor comunitari. Pentru anul 2013, au fost prevăzute cheltuieli pentru întreținerea mediatorilor comunitari în volum de 462,6 mii lei, ceea ce va permite, angajarea, începînd cu 1 ianuarie 2013 a 15 mediatori comunitari.

http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=423

Comunicat Clubul de Dezbatere: “Chrystal Night - rezultatul propagandei politicii anti-semite”

10/11/2011 12:16
sdc10325.jpg

 

La 09 noiembrie 2011, peste 130 de organizaţii din 49 de ţări Europene au organizat aproximativ 250 de evenimente dedicate “Zilei Internaţionale contra Fascismului şi Antisemismului”.

În legatură cu acest eveniment, Centrul Naţional al Romilor a organizat la 09 noiembrie 2011, în incita ULIM, un Club de Dezbatere, cu tema “Chrystal Night-rezultatul propagandei politicii anti-semite”, susţinut financiar de Open Society Institute, Budapesta, Ungaria. În calitate de expert a fost invitată Kira Kreyderman, Coordonatorul Clubului Toleranţei CCE KEDEM.

Discuţia s-a axat în jurul sumbrului eveniment, care a avut loc între 9-13 noiembrie 1938, în Germania nazistă şi Austria. Au fost prezentate materiale video, care au ilustrat pasivitatea şi indiferenţa autorităţilor şi populaţiei germane, vizavi de acţiunile devastatoare care aveau loc, martorii care îşi reamintesc cu lux de amănunte acele momente şi un şir de legi, implementate şi aplicate în cadrul politicii rasiste şi anti-semite, care au venit să limiteze accesul populaţiei evreieşti la viaţa publică şi să-i excludă din societate. Participanţii s-au implicat activ în discuţie şi s-au arătat foarte interesaţi de subiectul şi evenimentul descris.


Comunicat Club de dezbateri "Romii în Republica Moldova vs Europa"

10/10/2011 14:14
sdc10296.jpg

La 7 ocotmbrie 2011, în incinta ULIM, a avut loc primul club de dezbateri din cele 10 preconizate a fi realizate de către Centrul Naţional al Romilor în cadrul proiectului susţinut financiar de Open Society Insitute, Budapesta, Ungaria. Tema acestui prim club de dezbateri a fost "Situaţia romilor în Republica Moldova vs Europa" şi a fost coordonată de experţii-formatori de la Amnesty International Moldova, Gheorghe Zugravu, Coordonator Campanii şi Igor Stoica, Coordonator Proiect Litigare Strategică.  Ne-am bucurat să realizăm că tema propusă pentru discuţie a trezit interesul mai multor tineri, romi şi ne-romi de la instituţiile superioare de învăţămînt, care au venit in număr de peste 25 la dezbateri şi au discutat activ asupra subiectului abordat, au pus întrebări şi au propus teme interesante pentru viitoarele cluburi de dezbatere. Ţinem să menţionăm că discuţia a fost cu atît mai interesantă deoarece au fost prezenţi doi studenţi din România şi din Bulgaria, care şi-au spus părerile despre situaţia romilor din respectivele ţări, în cunoştinţă de cauză. Astfel, în cadrul acestui club, tinerii au putut însuşi informaţii referitoare la numărul de romi din Republica Moldova, dar şi din multe state europene, au discutat activ despre problemele cu care aceştia se confruntă în dependenţă de ţara în care locuiesc şi au propus posibile soluţii.

Comunicat

19/09/2011 14:45
sdc10001.jpg

În perioada 12-14 septembire 2011 la Chişinău a avut loc cea de-a doua sesiune de formare în cadrul programului ROMED în Moldova - Programul European de Formare pentru Mediatori Romi comunitari organizată de Centrul Naţional al Romilor în colaborare cu Consiliul Europei. În prima zi a acestui training au participat primarii localităţilor preponderent populate de romi precum şi mediatorii comunitari. Deasemenea au fost prezenţi înalţi demnitari de stat din Republica Moldova: Vera Petuhov, vicedirector general Biroul Relaţii Interetnice, Radiţa Nicolae, Preşedintele Centrului Naţional al Romilor, reprezentant al Republicii Moldova la Comitetul de Experţi pe Problemele Romilor (CAHROM); vicepreşedinte al Comitetului, Rusanovschi Sergiu, expert UNDP Moldova şi din România: Ilie Dincă, secretar de stat, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi, România, precum şi reprezentantul Consiliului Europei, dl Michael Guet. Participanţii, mediatori comunitari din diferite localităţi ale Republici Moldova au putu audia poziţia fiecăruia dintre cei expuşi mai sus, precum şi poziţia acestora vis-a-vis de necesitatea activităţii mediatorilor comunitari. În următoarele 2 zile, cei 20 de participanţi au fost instruiţi de către trainerii europeni Mariana Buceanu (România) şi Ruslan Stînga (Republica Moldova), iar la sfîrşit:

 

  • au însuşit ce conţine codul etic al mediatorului comunitar;
  • au descris diverse tehnici şi metode de lucru cu romii;
  • au discutat despre stereotipuri şi mituri legate de romi şi cum pot fi acestea înlăturate;
  • au putut face diferenţă între identitatea culturală şi cea etnică;
  • au însuşit ce trebuie să conţină o scrisoare de recomandre, etc.
Ilie Dincă, Michael Guet şi Nicolae Radiţa

Comunicat de presă:

17/08/2011 09:01

Centrul Naţional al Romilor (CNR) continuă să realizeze în perioada iulie-august 2011, Campania de informare în domeniul Drepturilor Omului în localităţile compact populate de romi, demarată în cadrul proiectului “Pentru Diversitate- Împotriva Discriminării”, sprijinit financiar de Fundaţia Soros- Moldova. Necesitatea de a continua campania de informare vine în rezultatul întîlnirilor efectuate în 10 localitaţi preponderent locuite de romi, unde s-a vazut importanţa şi utilitatea discuţiilor, astfel CNR a hotărît să extindă campania şi în alte localităţi- cheie.

În cadrul întîlnirilor cu etnicii romi, CNR va informa romii despre activitatea sa cît şi despre posibilitatea de a primi consultaţii juridice gratuite în cadrul centrului sau unde aceştia se pot adresa atunci cînd le este lezat un drept, cum pot beneficia de serviciile medicale, de angajare în cîmpul muncii, etc., deasemenea participanţii în cadrul întîlnirilor vor primi cîte o broşură ce cuprinde informaţii relevante despre cum să procedeze atunci cînd sînt discriminaţi sau li se încalcă drepturile şi unde să raporteze aceste cazuri; broşură la fel realizată în cadrul proiectului menţionat.

Toate articolele : Nouăți

European Roma Rights Centre

European Roma Rights Centre

Calendarul evenimentelor

« < Aprilie 2007 > »
L M M J V S D
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Vizitatori online

Avem 144 vizitatori online
Politica Hartuirii PDF Imprimare

 

 

CNR este constituit pentru a asigura um mediu in care toti cei care au legatura cu organizatia ar trebui sa trateze oamenii cu demnitate si respect. CNR nu tolereaza hartuirea sub nici o circumstanta.


Scopul politicii este sa asigure ca staff-ul CNR, Comitetul Administrativ, voluntarii, beneficiarii serviciilor si altii, inclusiv avocatii si furnizorii CNR, se comporta intr-un mod corespunzator si sprijina indivizii care se simt supusi hartuirii pentru a se lupta cu siuatia fara frica unei victimizari.

 

HARTUIREA INTENTIONATA PRIN UTILIZAREA AMENINTARII, INSULTELOR SAU COMPORTAMENTULUI ABUZIV REPREZINTA O INFRACTIUNE PENALA, CARE SE SANCTIONEAZA PRINTR-O SENTINTA CU PRIVAREA DE LIBERTATE SI /SAU AMENDA.

O ASTFEL DE HARTUIRE VA FI RAPORTATA DE CATRE CNR POLITIEI.

 

CE ESTE HARTUIREA?

Legislatia stabileste ca pesoana care sufera in urma ei, defineste hartuirea. Ea include utilizarea directa a remarcilor abuzive sau jignitoare cu scopul de a ofensa, atentiona sau provoca suferinta unei persoane. Exemple:

 

1.Hartuire Sexuala:

I) Remarci si glume cu caracter sexual care sunt nedorite, insinuate sau communicate material

II) Remarci nedorite despre imbracamintea, apartenenta, statutul matrimonial al unei persoane

III) Ridiculizarea orientatiei sexuale sau a partii corpului unei persoane

IV) Cererea unui favor sexual, invitatii compromitatoare sau contacte nedorite

V) manifestari ofensive.

 

2.Hartuire rasiala:

I) Remarci si glume rasiste derogatorii insinuate sau cominucate material

II) Insulte rasiale, injosiri, amenintari, asalt fizic

III) Alienare firtata sau refuz de cooperare

IV) Stereotipul.

 

3.Alte tipuri de hartuire:

I) Excludere, injosire, tratament nedemn fata de persoane cu dizabilitati, probleme mentale sau legate de virsta sau viata personala a persoanei

II) Comportament sau comentarii ce atenteaza la religia persoanei

III) Terorizare sau persecutare.

 

Lista nu e completa dar incearca sa descrie comportamentul neaccesibil pentru CNR.

 

CE SA FACI DACA ESTI HARTUIT:

Raporteaza cazul imediat staff-ului CNR sau administratorului (presedintelui) si circumstantele. Daca esti hartuit de catre un membru al staff-ului CNR, raporteaza cazul administratorului sau Comitetului Administrativ al CNR.

Cei care cer sprijin individual ( inclusiv persoanele care se simt rau in urma hartuirii) trebuie sa gaseasca pe cineva cu care sa discute confidential, de exemplu: familia, prietenii sau utilizatorii serviciului/organizatia de aparare. Deasemenea ar fi bine sa caute indrumari la un birou de Consultatie a Cetatenilor.

 

RESPONSABILITATILE ANGAJATILOR:

Membrii staff-ului CNR trebuie sa se asigure ca comportamentul lor este corespunzator la locul de munca si sa-si schimbe atitudinea ofensiva si/sau sa atentioneze orice situatie de hartuire administratorilor. Staff-ul CNR prezent trebuie imediat sa sprijine indivizii care au fost supusi hartuirii. Angajatii care sunt hartuiti pot cere sprijin aditional in cadrul intilnirilor staff-ului. Orice angajat care va practica hartuirea va fi supus Procedurii Disciplinare a CNR.

 

LUPTA CU HARTUIREA

Staff-ul administrativ al CNR trebuie sa suspendeze imediat serviciile cu beneficiarii sau relatiile cu furnizorul in cazul unei hartuiri.

Orice beneficiar care practica o forma de hartuire ar trebui mai intii sa fie lasat intr-o manera onesta, neagresiva, sa-si schimbe atitudinea. Daca asta nu va aduce efectul necesar, atunci rugati persoana hartuitoare sa se opreasca, indicind ca veti face actiunile formale ce ar include suspendarea sau anularea serviciilor CNR. Pastrati o inregistrare scrisa, indicind timpul, locul, data si martorii oricarei hartuiri initiale.

 

Orice beneficiar care persista in hartuire va fi avertizat de catre administratia sau staff-ul CNR. Daca hartuirea persista, CNR isi va anula serviciile fata de acel utilizator.

 

Destituirea din functie (concedierea).

Daca nu se observa nici o imbunatatire satisfacatoare sau survine in continuare vreo abatere, presedintele CNR si Comitetul Administrativ (in cazul posibilitatii de disciplinare a directorului sau atunci cind el lipseste) va aranja o sedinta disciplinara.

 

Comitetul Administrativ al CNR va forma o Comisie Disciplinara, cu scopul de audiere. Membrii Comisiei Disciplinare nu trebuie sa includa indivizii implicati in procedura. Comitetul Administrativ va trebui sa aleaga Prezidiul comitetului (care deasemenea nu poate prezenta cazul pentru CNR) si va trebui sa desemneze o persoana pentru a inregistra durata audierii.

 

Comisia Disciplinara trebuie sa decida in conformitate cu audierea, concedierea angajatului. Orice decizie a Comisiei va fi prezentata verbal la sfirsitul audierii si/sau va fi trimisa in scris angajatului prin posta timp de 5 zile lucratoare de la audiere.

 

Abateri (incalcari) grave

Daca dupa investigatie se confirma ca angajatul a comis o abatere grava, sanctiunea obisnuita va fi anulata. Exemple de abateri ale comportamentului sunt (lista nu este exhaustive):

 

Furt; prejudiciul sau abuzul proprietatii CNR; frauda; incapacitate regulate de a lucra fiind sub influenta alcoolului si/sau a drogurilor ilegale; comportament violent si nesubordonare serioasa; terorizare sau alt comportament periculos oricarei personae; cauzarea prejudiciului serios reputatiei CNR; neglijenta grava; incalcarea eticii profesionale sau a bunului comportament; discriminare/hartuire sexuala/rasiala; incalcarea grava a confidentialitatii (cu exceptia divulgarii in interes public).

 

Orice angajat care a fost gasit vinovat, in fata unei instante, pentru o infractiune penala neafectind direct angajatul/relatiile angajatilor dar faptul care justifica ca angajatul nu corespunde tipului sau de munca, va fi considerat ca a incalcat legile si va fi destituit din functie sau supus altor actiuni disciplinare.

 

Suspendarea

In timp ce orice neglijenta (inclusiv abatere grava) este investigata, angajatul poate fi suspendat, in acest timp primind salariul obisnuit. In cadrul acestei politici, suspendarea nu este expusa de catre CNR ca o actiune disciplinara. Timpul limita pentru suspendare, este maxim de 4 saptamini, chiar daca CNR poate extinde aceasta perioada pentru unele investigatii mai complexe. In timpul suspendarii, atit CNR cit si angajatii nu trebuie sa contacteze cu martorii sau reprezentantii partii separate, in legatura cu afirmatiile (nedovedite). Asta nu previne CNR de la contactarea partilor in relatie cu cerintele audierii, datele si distribuirea evidentei documentare. Angajatul va primi in timpul suspendarii, o dovada clara despre contactul cu CNR.

 

Apelul (recurs)

Un angajat care vrea sa faca un apel (recurs) impotriva oricarei decizii disciplinare, trebuie sa o faca in scris catre directorul sau Presedintele Comitetului Administrativ, la oficiile principale ale CNR, timp de 10 zile lucratoare de la decizie. Apelul trebuie sa fie bazat pe temeiuri substantiale, astfel incit sa nu urmeze procedurele, o penalitate fiind considerata obiectiva si finala sau fiind valabila o noua evidenta.

In cadrul audierii apelului, angajatul are dreptul sa fie reprezentat de catre un coleg de serviciu sau un reprezetant spacializat. Comitetul Administrativ al CNR va desemna un comitet pentru a aculta apelul (Comisia de Apel). Comisia de Apel nu trebuie sa include indivizii anterior implicate in caz si vor selecta un presedinte (care deasemenea va prezenta cazul pentru CNR) si o persoana care sa inrgisreze durata audierii in cadrul apelului.

 

Audierea apelului va avea loc timp de 5 zile de la primirea apelului scris.

Decizia apelului va fi prezentata in scris si va fi decisive.

 

Procedura Disciplinara- Instructiune a Autoritatii

 

Sanctiune disciplinara Evidenta audierii/actiunea Apelul
Comunicare neoficiala/avertizare Presedinte Nimeni
Avertizare orala Presedinte Comisia Disciplinara
Avertizare in scris Presedintele CNR Comisia Disciplinara
Avertizare decisiva in scris Comitetul Administrativ CNR Comisia Disciplinara
Concediere Comisia Disciplinara Comisia Disciplinara
AddThis Social Bookmark Button
 

EVZ

Foundation

Anunţuri

Romii/Țiganii din Republica Moldova: comunitate etnosocială, multiculturală, istorico-tradițională (1414 – 2014)

08/04/2014 13:03
Conferinta Romi 600 ani.pdf
CONFERINŢA ŞTIINŢIFICĂ ROMOLOGICĂ REPUBLICANĂRomii/Țiganii din Republica Moldova: comunitate etnosocială, multiculturală,…

TENDER pentru organizarea şi desfăşurarea unui seminar/curs de instruire

12/12/2013 19:15
12 decembrie 2013 Asociaţia Obştească "Centrul Naţional al Romilor" solicită oferte pentru prestarea serviciilor de  organizare şi…

Şcoală de vară pentru tinerii romi şi neromi

16/07/2013 14:09
 

Concurs de angajare a 2 traineri

16/07/2013 11:12
Centrul Naţional al Romilor anunţă concurs de angajare a 2 traineri pentru Scoala de Vară  “Promovarea dialogului intercultural”, care se va…

Voluntariat la Centrul Naţional al Romilor

05/06/2013 15:47
Centrul Naţional al Romilor invită 2 tineri romi (sau neromi) să se implice în activităţi de voluntariat în cadrul…
Toate articolele : Anunțuri

Sondaj

A-ti accepta o familie de romi in calitate de vecini?
 

Portalul Monitorul Civic

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Netherlands Embassy in Kiev UkraineRoma Initiatives Civil Rights Defenders